LOGISTIKENS ROLL UNDER KRISTIDER 

– HUR DU KAN RUSTA DIG FÖR FRAMTIDEN

Coronapandemin påverkar alla på ett eller annat sätt och det är lätt att glömma att en kris inte varar för evigt. Ur kriser föds nämligen kreativitet och nya lösningar då situationen kan kräva snabba omställningar. Matbutiker har anpassade öppettider för äldre personer som tillhör riskgruppen. Vissa butiker har skapat lösningar som ger kunden möjlighet att hämta varor utan att ens behöva gå in i butiken. Det finns även företag som tvingats lägga om hela sin strategi och gå från ett butiksfokus till fullskaligt e-handelsflöde. 

 

Hur fungerar logistiken i kristider?

Hur logistiken påverkas beror på hur allvarlig krisen är. Stänger ett land ner all import hamnar de i en situation där de tvingas försörja sig på det som finns inom gränserna när krisen startar. Uppdraget för både företag och landet i sin helhet blir att kunna bygga en uthållighet. Till exemplet hamstrar människor olika produkter vilket är en del av krisens logistik som vi behöver räkna med. Således kan hamstring leda till oväntade effekter på våra logistikflöden. Sedan behöver det inte handla om specifikt toalettpapper som Coronakrisen resulterade i.

Hur viktig är logistiken under en kris?

En samhällskris påverkar våra konsumtionsmönster. Vi gör färre inköp av produkter som vi egentligen inte måste ha men fortsätter konsumera produkter som krävs för att överleva, som exempelvis livsmedel. I Coronatider har konsumtionsmönstren påverkats av bland annat den sociala distanseringen som utfärdats. Betydligt färre personer handlar i butiker vilket betyder att konsumtionen går över till e-handeln. Detta skifte ställer höga krav på logistikflödet både i transportledet och för terminalhanteringen.

Omställning från butiksflöde till e-handelsflöde

Vi pratade tidigare om företag som tvingats övergå från ett fokus på butiker till explosionsartad e-handelsförsäljning. Hanteringen av order till butik skiljer sig från e-handelsorders som ska skickas direkt till kunden. Den snabba omställningen kan kräva att stora delar eller hela driften måste ställas om vilket kan vara svårt att hantera utan en omni-channellösning. Omni-channel innebär att terminalen är skapad för att kunna hantera både butiks- och e-handelsorder under ett och samma tak. Samtidigt ska driften klara snabba skiften i de olika lagerprocesserna utan att tappa effektivitet. Med en kreativ och erfaren tredjepartsleverantör som gärna arbetar med komplexa verksamheter blir en skräddarsydd omni-channellösning verklighet. Det är en outsourcing som skulle kunna rädda ett företags försäljning i kristider som kräver snabba omställningar, utan att företaget behöver implementera panikartade quickfix-lösningar.

Kontakta oss
close slider